Od 1.1.2023 se MŠ Balzacova stala odloučeným pracovištěm ZŠ a MŠ F. Hrubína Havířov - Podlesí, příspěvková organizace
MŠ podporující zdraví vede děti ke zdravému způsobu života. Základními aspekty jsou pohyb, dech, rytmus, výživa, mysl a vztahy při současném respektování přirozených lidských potřeb a vzájemné komunikaci. Smíšené třídy umožňují dětem poznat přirozené lidské vztahy ve společnosti, neoddělují „malé“ a „velké“, naučí je vzájemně se respektovat, tolerovat a pomáhat jeden druhému a v podstatné míře lze konstatovat, že mnohem lépe se učí i vysvětlí dítě - dítěti cokoliv, než učitel. Pro děti je zajištěna strava dle zásad zdravé výživy, v co nejširší míře se snažíme zařazovat regionální potraviny, v rámci pitného režimu zařazujeme i obyčejnou vodu . Do denních aktivit jsou zařazeny všechny prvky vzdělávání ať již se jedná o dramatizaci, hudbu, kreativitu, IT technologii..., ale především pohyb na čerstvém vzduchu. Vzdělávání dětí je založeno na principu prožitkového učení, vnímání zážitků (učení na základě prožitků nikoli pokynů a příkazů), na základě různých forem a metod. Přitom je důraz kladen na individualitu a potřeby každého jedince. Profesionální přístup učitelů umožňuje tyto potřeby akceptovat a v rámci možností se jim přizpůsobit. V prostoru tříd a heren se nacházejí centra, kde mohou děti volně experimentovat, poznávat a zkoumat, ale také v případě potřeby klidu si odpočinout a relaxovat. Každé dítě má přidělenou vlastní složku, kam si ukládá své výtvory v rámci společných i individuálních aktivit a je i dostatek času, aby v rámci seberealizace se složkou pracoval a představoval své pokroky jak kamarádům, tak učitelům. Po celou dobu docházky je vedeno Portfolio dítěte, které prokazatelně dokladuje pokroky dítěte a slouží ke konzultacím se zákonnými zástupci dětí..
Stručná vizitka školního vzdělávacího programu Školní vzdělávací program "HOUPY" Školní vzdělávací program "HOUPY..."
vychází z tradic školy a z inovativního Programu podpory zdraví. Záměrem programu je nabídnout dětem s velmi různorodými vzdělávacími potřebami nejen kvalitní a kvalifikovanou vzdělávací péči, ale také prostředí, kde se budou cítit bezpečně a spokojeně. Hlavní cíle jsou orientovány na dítě respektují jeho osobní maximum, individuální potřebu i zájem. Charakter práce v podobě prožitkového učení, kooperativních her umožní mimo jiné v dítěti podpořit rozvoj myšlení, získat zdravé sebevědomí i schopnost sebehodnocení. Vzdělávací obsah tvoří pět hledisek – Identita, Společenství, Změny v přírodě, Aktivita, Zdravý životní styl, které vznikly v souladu s osobnostními a celospolečenskými cíli. Výstupem ŠVP je – „vybavit“ dítě vším potřebným pro úspěšný a radostný start v dalším vzdělávání. Program představuje jeden z kroků, vedoucí k VIZI mateřské školy
"Být moderní škola nabízející aktivity, které vycházejí ze skutečných potřeb i zájmů dítěte. Nepromarnit čas, naplnit vše dobré a dát dítěti do vínku, ve spolupráci s rodinnou výchovou, kvalitní základ pro celoživotní učení
Kdy dítě dovedeme k poznání...
UMÍM - mám potřebné znalosti i dovednosti
CHCI - mám vnitřní motivaci pro zdravé rozhodování
MOHU- podílím se na spoluvytváření prostředí, které mi umožňuje realizovat zdravou volbu.
Průřez vzdělávacím programem
Program, který vychází z Kurikula podpory zdraví v mateřské škole je plánován na 3 léta, samozřejmě s možností prodloužení. Přístupný všem rodičům, v plné verzi v záložce Vzdělávací program. Spoluvytvářejí jej všechny učitelky mateřské školy a i zákonní zástupci mohou přispět svými podněty a to především v Dotaznících, námětech. Program byl ověřován a dále rozvíjen od roku 2000. Od roku 2006 se vzdělávací program připravoval podle nové verze "Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání" a Kurikula podpory zdraví v mateřské škole. Je vždy zaslán k posouzení Státnímu zdravotnímu ústavu v Praze, který na základě posudků odborníků vydává Certifikát pro síť mateřských škol podporující zdraví. Naše škola tento Certifikát opětovně získává. Školní vzdělávací program „ožívá“ v jednotlivých třídách, uvítáme Váš zájem při situačním plánování společně s pedagogy. Obecně lze shrnout, že vzdělávací program je navržen tak, aby prostřednictvím situací, plánovaných činností a prožitkovým učením se dítě učilo vážit si života a zdraví, pečovat o ně, upevňovat hygienické návyky a prostřednictvím pohybových aktivit dosáhnout duševní pohody a vyrovnanosti. Dojít ke zjištění, že vlastním přičiněním může ovlivnit kvalitu života i řešit vzniklé situace, ukázat, co všechno už samo umí, zvládne a dokáže. Rozvíjet kamarádské vztahy, poznávat život ve společnosti a orientovat se v něm. Poznávat samo sebe a připravovat se na role budoucí. Zjišťovat co ho obklopuje, ať živá nebo neživá příroda, pochopit souvislosti co se kolem něho děje. Naše práce s dětmi je založena na metodách přímých zážitků, s využitím dětské zvídavosti s potřebou objevovat, probouzet v dětech aktivní zájem a chuť se dívat kolem sebe, naslouchat druhým. Nepředkládáme dětem hotové návody, ale naopak jim umožňujeme hledat samostatné cesty tvořivým myšlením a vlastním nápadem.
Rozvoj osobnosti dítěte – návaznost cílů v souladu s Kurikulem ZMŠ, ŠVP, TVP:
Uplatňování podílu rodičů a partnerů na vzdělávání v mateřské škole:
Provádění hodnocení a využívání zjištěných informací pro pedagogickou činnost o tom:
Vysvětlivky:
ZMŠ – Kurikulum zdravých mateřských škol podporujících zdraví
RVP PV – Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
www.msmt.cz
ŠVP – vlastní zpracovaný - školní vzdělávací program
TVP – třídní vzdělávací program